Partneři




















   




















E-shopy 2. díl - Jak začít

V dalším díle našeho seriálu o tom, jak vést úspěšný e-shop se budeme zabývat nezbytnými kroky při zakládání internetového obchodu.

Kdo je vaším zákazníkem?

To je jedna z nejdůležitějších otázek na začátek. Měli byste dobře znát svou cílovou skupinu, jak s ní komunikovat a co jí nabízet. Při podnikání stojí zákazník vždy v centru pozornosti a není tomu jinak ani u internetového obchodování, kdy nás může svádět nepřímý kontakt. Proto se snažte co nelépe poznat svého zákazníka, v lepším případě si sestavte svého typického klienta. V marketingu se taková osoba nazývá persona. Jedná se o imaginární profily vašich klientů, podle kterých potom lépe určíte, jak se k nim chovat. Například vaší personou bude muž ve věku 50 let, s vystudovanou vysokou školou, pracující v kancelářském prostředí. Je potom jasné, že design nebude barevný s obrázky a komunikace bude formální a profesionální. Vždy se potom při rozhodování ptejte, jak by se rozhodla vaše persona.

Podívejte se na ukázkové příklady typických person

Lepší než konkurence

Ptejte se potenciálních zákazníků, co jim vadí na jiných, konkurenčních e-shopech a co jim na trhu chybí. Co je přinutí stránky opustit a produkt nezakoupit. Podle čeho vybírají prodejce, a kde se jej snaží najít. Pozorujte konkurenci a zjistěte co má navíc, na rozdíl od vás. Rozhodně ji ale slepě nekopírujte. Nikdy nemůžete přesně zdůvodnit její chování a smysl jejích kroků. Proto raději, než kopírovat nesmysly, které mohou vašemu obchodu škodit, se snažte spíše poučit a inspirovat.

Finanční plán

Na začátku každého podnikání je třeba počítat s vysokými výdaji a nízkými zisky. Vytvořte si přibližný odhad nákladů, na kterém můžete postavit svůj finanční plán. Plán rozdělte minimálně do jednotlivých měsíců. Také je dobré vytvořit si několik takových plánů a to pro případ úspěchu i neúspěchu. Do nákladů byste neměli zapomenou zahrnout především:

  • samotné zakoupení e-shopu a jeho provozní náklady (hosting, doména),
  • první nákup zboží,
  • odměny pro personál a pro vás,
  • náklady na logistiku,
  • rezervy tvořící 10-20 % konečných výdajů

Odhadovaná doba, kdy budete více investovat než vydělávat, se pohybuje okolo jednoho roku. Vždy počítejte s tím, že budete potřebovat více prostředků, než jste si stanovili v plánu.

Čím chcete být?

Pokud jste již existující firma, rozšiřující se na e-shop, potom máte pravděpodobně stanovenou svou vizi. Jestliže teprve začínáte, budete se muset zamyslet nad tím, co chcete na trh přinášet, jak chcete být v budoucnu vnímáni a co je vaším dlouhodobým cílem. Myslete přitom především na své zákazníky. E-shop je sice založen, tak jako každá forma podnikání, s cílem vytvářet zisk. Je třeba si ale uvědomit, že právě vaši zákazníci jsou ti, kteří vám pomohou vašeho cíle dosáhnout.

Následující díl: E-shopy 3. díl – Právní forma a náležitosti

Předchozí díl: E-shopy 1. díl - Co potřebujete vědět a na co si dát pozor

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Zpět