Partneři




















   




















Co chceme prodávat? Jaké jsou marže?

Jarek Mikeš  /  200000.cz  /  15.5.2015

Tento díl seriálu je určen pro ty z vás, kteří se rozhodli prodávat zboží cizích výrobců a dodavatelů. Jedná se zejména o obchodní modely dropshipping,přeposílání objednávek a nebo klasický nákup od dodavatelů s vlastními sklady. Tyto obchodní modely jsou primárně závislé na maržích, resp. provizích, které máte z jednotlivých prodejů.

Hodně častá otázka, kterou od budoucích e-shopistů dostávám, je ohledně provizí u jednotlivých oborů. A co na to odpovídám? Provize není důležitá, když nevíte průměrnou cenu objednávky, či nevíte průměrné ceny sortimentu u daného oboru. 3% se jako číslo může zdát velice málo, ale pokud to jsou 3% z 10 000 Kč (třeba obyčejná lednička), pak se bavíme o 300 Kč. To není zase tak špatné. Naopak 30% je super na oko, ale k čemu Vám to bude, když sortiment bude prodávat zboží za 100 Kč. Výsledná odměna 30 Kč už není taková výhra.

Pokud chcete vědět, jestli se Vám e-shop vyplatí provozovat, zjistěte si nejdříve průměrnou výši objednávek a cen sortimentu.

Jedině tak budete schopni se rozhodnout, zda to je nebo není pro Vás zajímavé. Bez toho pro Vás % nebude mít žádný význam. Pak se samozřejmě rozhodujte podle atraktivity nabídky. Existují produkty rychlé spotřeby a také produkty, které se prodávají velice zřídka. Napadá mne třeba luxusní nábytek v hodnotě přes 100 000 Kč. To je věc, kterou lidé nekupují každý den a i přesto jsou zde e-shopy, co je prodávají. Jeden dokonce na mé službě digimadi.com běží. Mrkněte www.finnpro.cz.

Jestliže chcete tyto informace znát, solidní e-shop či dodavatel Vám je sdělí. Není to nic tajného a ještě jsem se nesetkal s nikým, kdo by mi to nechtěl sdělit. Samozřejmě pouze v případě, pokud bude nabízet spolupráci odpovídající Vašemu obchodnímu modelu.

Co se říká a co se dočtete?

Asi nejčastěji se dočtete, že nejnižší provize je u elektroniky. Ano, to je, ale opět záleží u jaké. Narazíte i na 10% výše, stejně také na 1%. E-shopy to často mají určené právě dle výše průměrné ceny produktů dané sekce. Obecně lze ale říci, že mezi velmi provizně zajímavé obory patří fashion, parfémy, kosmetika, sexshopy. Proto také narazíte na e-shopy u affiliáků, které často volí tento obor.

Není to však tolik důležité. Hrozně záleží, jak dokážete oslovit komunitu a zákazníky. Normálně nejsou například dětské pleny tolik atraktivní zboží. Pokud ale pracujete kolem pořádání kurzů pro nastávající maminky, blogujete nebo točíte videa, tak vytvoření e-shopu na tento obor pro Vás může být velice dobrým benefitem. To proto, že dokážete již získanou návštěvnost směrovat právě do Vašeho e-shopu. A samozřejmě nejlepší konverze jsou takové, když někdo nakoupí na doporučení z první ruky. Ideálně opakovaně :-).

Záměrně jsem se něchtěl rozepisovat a spekulovat, jak který obor má průměrně provize. Z mého pohledu je to opravdu nepodstatné. Pro každého je atraktivní naprosto něco jiného.

Doufám, že jsem Vám alespoň nastavil směr vnímání provizí % a že se nebudete slepě honit za co nejvyšší marží.

Jmenuji se Jarek Mikeš (33). Patřím do pozdní generace Husákových dětí. Jsem rodák ze Znojma a v současné chvíli žiji v Brně. Začal jsem už ve svých 17 letech, kdy jsem dělal design webových stránek v jedné rakouské firmě, a díky tomu jsem se začal více věnovat IT.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Zpět