Partneři

















   




















Marketing Mix 2019 – kdo je Adam Laita a co bude obsahem jeho přednášky?

1. Řekni nám krátce něco o sobě a na co se specializuješ?

Zkusím to tedy ve zkratce - začal jsem doma kódovat malé weby při vysoké škole, kde jsem právě webový obor studoval. Později jsem ale zjistil, že mě nenaučí to, co bych potřeboval a brzy jsem tam skončil. Chvíli po tom jsem nastoupil jako Front-End kodér (junior) v první firmě. Po krátké době jsem přešel do další, kde jsem začal pracovat s WordPressem. Po necelých 2 letech jsem šel na “volnou nohu” a od té doby se profiluji jako Front-End kodér a specialista na WordPress. Tato platforma mě nadchla natolik, že jsem se začal podílet na komunitních akcích, až jsem se nakonec vypracoval do role organizátora WordCamp Praha. Tato akce je největší WordPressovou konferencí v Čechách a v letošním roce, kde jsem působil jako hlavní orgranizátor, se nám s týmem povedlo dosáhnout hranice 500 návštěvníků. Díky tomu jsme se stali jednou z největší WP akcí v Evropě.

2. Jaký máš názor na obor ve kterém působíš?

Digitální svět je tak trochu “magická” záležitost. Je to dobře placený obor, který se stále vyvíjí a díky němu může růst business v dalších odvětví. Avšak jeho reálná/materiální hodnota je nulová, myslím to tak, že bez elektřiny nebude internet a bez internetu nebude web :-) každopádně mě to stále baví a nějakou dobu určitě ještě bude.

3. Můžeš srovnat webové technologie nyní a před 10 lety – co se změnilo k lepšímu a horšímu z tvého pohledu?

Před 10 lety jsem ještě weby netvořil. Ale za dobu mého působení se vývoj hodně posunul. Od ladění webů pro starý Internet Explorer, přes rozvoj responzivních webů až po velké javascriptové knihovny jako je například React. V té době přišla velká změna, kdy se obor kodéra začal dělit na Front-End kodéra a Front-End vývojáře (pokud by vás zajímalo více, Martin Michálek o tom napsal hezký článek zde). 

Velký přínos vidím v tom, že se dnes řeší optimalizace webů více, než tomu bylo dříve. Na internetu je konkurence mezi weby veliká a bez řádné optimalizace se těžko zviditelníte. Asi nedokážu říci, jestli se něco změnilo k horšímu. Asi jen to, že s velkým rozvojem a zjednušením CMS (- předpřipravené administrace, třeba jako WordPress) se urodilo spousty nekvalitních webů prodaných za peníze, které tomu neodpovídají. Každý si pak připadá jako vývojář, když nakliká celý web z administrace. Jenže tyto weby mohou sloužit jen jako jednoduché vizitky bez většího smyslu. Neříkám, že to nemá své místo na internetu, ale mělo by se to prodávat za odpovídající cenu a s informací, že takový web klientovi nic extra nepřinese.

4. Jak se budou weby tvořit za dalších 10 let?

10 let je opravdu dlouhá doba a netroufám si říci, jak bude vypadat vývoj v té době. Zajímavé bude určitě sledovat vývoj AMP (framework pro zjednodušení a zrychlení webů převážně pro mobilní zařízení aj.). Tato technologie v podstatě určuje jistý směr vývoje, který je trochu odlišný od toho stávajícího a je jen otázkou, jestli se tomu budou vývojáři přizpůsobovat, anebo se vymyslí jiná cesta. 

Co se ale určitě změní bude samotné kódování (HTML, CSS a jednoduchý JavaScript). Už nějakou dobu jsou zde aplikace, které dokáží generovat kód, který je poměrně slušný a bude čím dál tím lepší až se stane to, že práce kodérů odpadne skoro úplně. Přirovnal bych to k výrobě oblečení. Buďto si koupíte “pásově” vyrobé sako od velkého výrobce, které vypadá dobře a moc peněz vás stát nebude. Anebo si necháte ušít sako na míru dle vašich představ. Malých prodejců už moc není a těžko říct, jestli je to pořádně uživí. Drží se jen ti, kteří ve svém oboru jsou nejlepší a umí ušít zázraky. Podobně to bude i s kodéry. Dle mého názoru přežíjí jen ti nejlepší, kteří opravdu svému oboru rozumí do morku DOMu (vývojářský vtip) a ostatní buďto odpadnou, anebo se naučí dělat právě s těmi aplikacemi, které kód generují sami a budou prodávat svojí práci jako čas strávený s těmito generátory. Něco podobného se už dnes děje (obzvlášť u WordPressových prémiových šablon), ale furt to není to, co zde popisuji. Myslím, že se tento směr vývoje dost změní.

5. Jak funguje tvoje spolupráce s klienty? Co ti funguje nejlíp?

Ne s každým klientem jednám na přímo. Někteří jsou přes agentury, někteří přes další freelancery a několik mám vlastních. Pokud mám ale shrnout jak to u mě obecně funguje - nejdříve se setkám s klientem a probereme co potřebuje. Já pak získám grafické podklady a dle nich vytvořím celý web. Pak jej odevzdávm a buďto s ním chce klient dál pracovat a vždy po nějakém čase domluvíme balíček změn, anebo si web plní a dál nerozšiřuje a tam už nejsem potřeba. Samozřejmě kdybych měl přesně popsat co vše s klientem na první schůzce řeším bylo by toho hodně. Mám poměrně dost přesahů a snažím se vždy klienta vést co možná nejlepší cestou, aby vznikl pořádný web. Od analýzy klíčových slov, přes UX analýzu, řádné grafické podklady, vývoj na míru až po copywriting, SEO a následné CRO. Samožřejmě, že tyto všechny obory já nedělám. Já se věnuji pouze vývoji a ostatní záležitosti nechávám na dalších odbornících.

6. Vývoji webových stránek se věnuješ 8. rokem, jak se za tu dobu změnily nároky klientů?

Těžko říci… já se snažím svůj výsledek dělat tak, abych maximálně ušetřil práci klientovi. Aby měl takovou administraci, ve které si může změnit vše potřebné, ale zároveň aby se web nerozpadl. WordPress je v tomhle hodně dobrá pomůcka, jelikož jeho UI (uživatelské rozhraní) je dost přívětivé a v tomto duchu držím všechny weby. Nestává se mi, že by to někdo chtěl měnit, spíše naopak. Dost klientů je překvapeno tím, jak je to jednuché a co všechno mohou měnit (po chvíli cviku). 

Přijde mi, že klienti dnes více chápou potřebu analýzy (jak klíčových slov, UX analýzy, nebo datové analýzy u složitějších webů) a také potřebu optimalizace. Jistě se změnily i potřeby na lepší grafiku a funkce webů. Ale u prezentačních webů, které většinou dělám, to v podstatě není nic složitého.

7. Na workshopech učíš, jak vytvořit kvalitní web tak aby byl lepší než ty ostatní, čeho se při tom držíš?

Popravdě už jsem dlouho workshop nedělal, ale zrovna nedávno jsem přemýšlel o dalším. Tuto odpověď zkrátím - vysvětluji své workflow, díky kterému jsem v oboru žádaný a v pár větách se to popsat rozhodně nedá.

8. Chodíš ty sám na nějaké srazy nebo konference? Co si z nich odnášíš?

Chodím na všechny možné srazy spojené s WordPressem a také na BarCampy. Na přednášky v podstatě nechodím, jsem tam hlavně kvůli networkingu. Mám spoustu přátel a známých v oboru a je vždy co rozebírat :-)

9. O čem bude tvoje přednáška a na co se můžou posluchači těšit?

Aktuálně ještě nemám přesnou osnovu. Chci si na přednášku udělat dostatek času a zjistit více o cílovém publiku, abych to připravil co nejlépe. Určitě bych chtěl trochu představit WordPress pro ty, kteří o něm moc neví. Říci, proč je tak populární a rozbrat možné obavy z jeho použití. Pak si vysvětlíme pro jaké případy se WordPress nejvíce hodí a jak hledat solventní vývojáře. Nakonec bych také ukázal samotnou administraci, nový editor Gutenberg a jak může vypadat administrace u hotového projektu vyvíjeného na míru potřebám klienta.

10. Jaká je tvoje současná největší výzva?

Práce na dálku bez osobního kontaktu. Na konci roku bych chtěl odjet do zahraničí a bude to rozhodně změna pro nové i stávající klienty, se kterými jsem byl vždy zvyklý se scházet osobně. Věřím ale, že nebude problém se spojit on-line a probrat vše potřebné.

11. Máš nějaký svůj vzor, pracovní nebo osobní? Proč je tvým vzorem?

Pracovní vzor vyloženě asi nemám, spíš sleduji zajímavé vývojáře, jako například již zmíněný Martin Michálek, nebo pak zahraniční Paul Irish, nebo Chris Coyier.

Vzor osobní… snažím se žít podle svého :-) ale asi jako “vzor” by se mi líbil Jaroslav Dušek.

12. Na svém webu o sobě píšeš, že si „požitkář“, na čem si rád pochutnáš?

Mám rád kvalitní rumy, sice jsem spíše na ty sladší a ty se správně označovat jako rumy nemohou (jsou to likéry), ale na mém baru se vždy něco dobrého objeví. A pak mám rád dobře připravenou vodnici, jelikož jsem kdysi pomáhal založit jednu čajovnu s dýmkama a vím o tom poměrně dost.


Tuto akci pro vás odborně garantuje a spoluorganizuje brněnské webové studio Liquid Design (www.lqd.cz) .

Další rozhovory přednášejících na Marketing Mix 2019:

http://www.marketing-mix.cz/home/559-rozhovor-s-lukasem-dubinou-prednasejicim-na-konferenci-uspesny-web-na-veletrhu-marketing-mix-brno-a-praha-a.html

http://www.marketing-mix.cz/marketing-mix/563-marketing-mix-2019-michal-vojak-prijdte-se-s-nim-seznamit-osobne-a.html

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Zpět