Partneři

















   




















Rozhovor s Lukášem Dubinou - přednášejícím na konferenci Úspěšný web na veletrhu Marketing Mix Brno a Praha

  1. Řekni nám krátce něco o sobě a na co se specializuješ?

Jsem UX designer na volné noze. Specializuji se na zvyšování obchodní výkonnosti, návrh a tvorbu webů a e-shopů.

  1. Pokud Tě jako klient oslovím, s čím mi pomůžeš?

Provedu vás kompletním procesem tvorby webu a e-shopu - od uživatelského výzkumu, návrhu interakčního a grafického designu, po testování, vyhodnocování a celkové směrování vašeho projektu a podnikání. Dle vstupní analýzy a stanovených cílů, jakých má projekt dosáhnout v časovém horizontu, navrhnu ideální postup spolupráce a dovedu ho až k realizaci.

  1. Jak funguje tvoje spolupráce s klienty? Co řešíš a co ti funguje nejlíp?

Mám skvělé klienty a spolupráce probíhají v přátelském a klidném duchu. Snažím se, aby spolupráce bavila všechny zúčastněné a byla dokončena v termínu. 

Většina projektů obvykle vyžaduje týmovou práci. Často spolupracuji s dalšími ověřenými kolegy z oboru. Tvoříme společně sehrané týmy a všichni pracujeme samostatně. Pro komunikaci používáme většinou některý ze softwarů na projektové řízení (Asana, Basecamp, Freelo). Klienta zapojuji do samotného procesu, protože o svém podnikání ví nejvíce. Chci, aby věděl, na čem pracujeme, proč to děláme a jaké to bude mít výsledky. Ale dělám to s ohledem na to, aby ho to časově zatěžovalo co nejméně.

Pokaždé využiju trochu jiné metody a postupy. Toto hodně ovlivňují 2 proměnné: termín a rozpočet. Vždy se snažím o nejlepší možný výsledek. Někdy se dají využít různé technické nástroje a softwary, které zjednodušují práci nebo poskytují kvalitnější výstupy. A někdy je třeba vzít na práci “lopatu nebo krumpáč” :-) 

  1. O čem bude tvoje přednáška a na co se můžou posluchači těšit?

Budu popisovat, jak postupovat při návrhu nebo redesignu e-shopu. Ukážu, jak postupuji já, jaké nástroje využívám a na co všechno je třeba si dát pozor. Budu vycházet z mých zkušeností a přednáška bude obsahovat praktické ukázky. Ti, co přijdou a nemají e-shop se nemusí bát, stejný postup se dá aplikovat i na weby.

  1. Chodíš ty sám na nějaký srazy nebo konference? Co si z nich odnášíš?

Každoročně navštěvuji desítky malých i velkých konferencí. Je skvělé se potkat živě se zákazníky nebo kolegy z oboru, kteří pracují na podobných věcech nebo inspirovat se přednáškami. 

S kolegy jsme založili UX mastermind skupinu a při setkáních diskutujeme nad problémy nebo trendy v UX a e-commerce. Mastermind skupiny na jakékoliv téma určitě doporučuji každému. Je to taková příjemná terapie.

  1. Jaká je tvoje současná největší výzva?

Chtěl bych si konečně předělat a zaktualizovat svůj vlastní web, přidat články, které mám v hlavě už několik let, ale znáte to...kovářova kobyla…. :-) 

  1. Máš nějaký svůj vzor, pracovní nebo osobní? Proč je tvým vzorem?

Vzorů je hodně. Co se týče pracovních, sleduji spíše české kolegy, kteří se nebojí sdílet své zkušenosti podložené praxí. Nejsem úplně zastánce zahraničních studií nebo přeložených odborných článků, protože na českém prostředí to většinou funguje úplně jinak.

  1. Když si chceš udělat radost, co obvykle děláš?

Mám rád sport v jakékoliv podobě. Snažím se udržovat ve fyzické kondici a být u obrazovky co nejméně. Od práce unikám nejčastěji na hřiště nebo do tělocvičny. Má rád fotbal, bojové sporty nebo funkční trénink. Momentálně je největší zábava rodina, konkrétně čas strávený se svým synem. 

  1. Na volné noze si přes 10 let, jaký je klient dnes a před 10ti lety? V čem se klient změnil?

Pozoruji větší edukaci klientů, což je určitě super. Ještě před pár lety klient nepoptával např. UX nebo CRO (optimalizaci konverzního poměru) jako samostatnou službu, protože nevěděl, co tyto záhadné zkratky přesně znamenají a k čemu je služba dobrá. Díky vzdělávacím platformám, odborným článkům a konferencím, kam chodí stále více majitelů webů a e-shopů, je spolupráce s většinou klientů jednodušší. 

Dále pozoruji změnu ve vnímání nabízených služeb. Jeden čas byl trend, že za opravdového specialistu byl považován ten, kdo se věnoval jen jedné činnosti, např. nabízel jen SEO, jen PPC nebo jen copywriting. V opačném případě byl označován na “Ferdu mravence”. Nyní je běžné, že PPC specialista nabízí zároveň SEO nebo grafik je zároveň kodér. 

Díky své profesní historii mám velmi široký záběr do dalších oborů, za což jsem moc rád. Začínal jsem jako kodér, pak jsem se několik let věnoval webdesignu a online marketingu, až jsem zjistil, že projekty nefungují nejčastěji proto, že byly už na začátku špatně navrženy.  

V současnosti mě zákazníci často poptávají díky tomu, že mám rozhled a praktické zkušenosti napříč všemi obory a dokážu jim vyřešit více problémů. Dělám každý den něco jiného a to mě baví. 

  1. Věnuješ se i vlastním projektům www.TRXsystem.cz, www.CoreTrainingTips.com. Proč si je založil a snažíš se práci na vlastních projektech vyvažovat s prací pro klienty?

Nejlepší možností jak věci otestovat, je mít vlastní pískoviště, kde riskuji sám za sebe, aby to  v případě neúspěchu neodnesl klient. Moje vlastní projekty byly hlavně na začátku (a stále jsou) jedním ze zdrojů poznání, kde jsem testoval a vyhodnocoval trendy a novinky v on-line marketingu. Zažil jsem u nich vzestupy i tvrdé pády. Naučily mě obecně přemýšlet nad projekty.

V minulosti jsem se oboum webům hodně věnoval. Vytvořil jsem je sám ve svém volném čase - od první řádky zdrojového kódu po grafický design, copywritng a SEO. Dokonce jsem se stal i osobním trenérem fitness a nadále se v tomto oboru vzdělávám :-) 

V současnosti se jim však věnuji minimálně. Jen sleduji jejich vývoj. Dávám přednost práci pro klienty a projekty jsou spíše pasivní zisk. Určitě se jim ale chci nadále věnovat a jakmile pocítím, že stagnují, začnu je znovu ladit k lepším výkonům.

Tuto akci pro vás odborně garantuje a spoluorganizuje brněnské webové studio Liquid Design(www.lqd.cz) .

Další rozhovory přednášejících na Marketing Mix 2019:

http://www.marketing-mix.cz/home/559-rozhovor-s-lukasem-dubinou-prednasejicim-na-konferenci-uspesny-web-na-veletrhu-marketing-mix-brno-a-praha-a.html

http://www.marketing-mix.cz/marketing-mix/563-marketing-mix-2019-michal-vojak-prijdte-se-s-nim-seznamit-osobne-a.html

http://www.marketing-mix.cz/home/564-marketing-mix-2019-kdo-je-adam-laita-a-co-bude-obsahem-jeho-prednasky-a.html 

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Zpět