Partneři









   


















Jaký software pro provoz e-shopu si vybrat?

Jarek Mikeš  /  200000.cz  /  18.5.2015

Nebudu vám lhát, existují stovky e-commerce řešení. Jen v Česku najdete desítky on-line služeb, kde si během pár minut uděláte "e-shop". Vždy zde jsou háčky. Nebudu porovnávat jednotlivé z nich. Mnohá jsou skvělá, jiná jsou prostě děs a bída. V roce 2012 jsem dokonce napsal porovnání e-shopových řešení, které jsou zdarma. Dodnes patří mezi skupinku velmi čtených článků :-). Článek Malé review a srovnání služeb na vytváření eshopů - zdarma si přečetlo téměř 6 000 lidí (UIP).

"U většiny řešení mi spousta věcí prostě nesedí a tak celý seriál budu referovat pouze na zkušenosti s mojí platformou (softwarem) www.digimadi.com."

Ti kdo mne sledují i mimo tento blog vědí, že toto řešení je na trhu stejně tak dlouho jako řada jiných obrovských gigantů v ČR. Tehdy jsem však neměl takové ambice, jako mám dnes. E-commerce mne baví, a proto se rád podělím o úskalí, na která je třeba asi dávat pozor.

Co by e-shop software měl mít?

Šablonovací systém

Ano, hodně e-shopů dá k dispozici výběr šablon, dokonce si můžete i stáhnout některé šablony zdarma i placené (o tom později). Ty jsou však minimálně upravitelné a většinou se musíte spokojit jen s výměnou loga a pár prvků. Některé z nich dokonce omezeně umožní zasáhnout i do kódu šablony. Bohužel z mého pohledu je to málo.

"Po e-shop řešení požaduji 100% přístup k front-end kódu. Tedy HTML/CSS. 

Chci (i jako laik kodér) 100% ovlivňovat, jak se obsah generuje redakčním / e-commerce systémem."


A co je klíčové, pokud si vytuním takto určitou šablonu, chci si ji opakovaně používat u svých jiných projektů. A pokud bude třeba, tak ji trošku modifikovat. Nechci, aby šablonovací systém používal frameworky, jako jsou PHP SMARTY, nebo aby v front-end kódu bylo nějaké programování. Chci šablony sdílet s dalšími partnery, chci aby data z těchto šablon (např. vygenerovaný formulář na e-mailing) byla společná třeba z jiného mého projektu. 

Řada e-shopových šablon navíc trpí neduhy moderní doby. Více se dozvíte v mém článku Kodérské prasata 21. století - webové šablony.

Funkce na moduly

Přiznávám, že jsme to měli kdysi stejné. Prodávali jsme funkce e-shopu na moduly. Za každou jazykovou mutaci 4000 Kč, za související zboží, za možnost exportu skladů, za propojení s fakturacemi, atd. To byly zlaté časy. Jak jsem se dostal víc do pozice majitele e-shopů než jejím dodavatelem, začalo mi to neskutečně vadit. Raději bych platil míň ale měl všechno, a byl zároveň omezený mojí velikostí. Tedy platím méně, když jsem malý, ale nic mne nebrzdí v rozvoji, abych vyrostl. Přeci "fancy" funkce nemohou být pouze privilégiem těch, co na to mají. Samozřejmě vždy tu budou zakázkové funkce, které budou individuální. Já ale spíše hovořím o těch obecných.

Proto jsem se rozhodl poskytnout platformu, kde budou všechny funkce naplno k dispozici hned a po celou dobu existence služby. Omezení bude pouze v obsahu a když porostu, během minuty jsem schopen si vše navýšit. Díky tomu může i malý subjekt vyrůst a také tito malí "obchodníci" mají u nás dnes velké e-shopy s tisíci návštěvníky denně.

Multi užití a instalace

Chci řešení používat opakovaně pro další své e-shopy. Chci aby software (služba) umožňovala správu všech těchto e-shopů v jednom účtě. Nechci nic instalovat, nechci řešit hosting, nastavení domén. Nechci uzavírat na každý další e-shop nový účet. To ještě dnes není stále u většiny řešení možné. A přitom každý zaběhnutý e-shopista vlastní více než jeden e-shop. Ty spravuje jako blázen ve více administracích. Šílenost.

Vlastnit softwarové řešení či mít službu je asi věc osobních preferencí.

Za mne je mnohem lepší si e-shop pronajmout, než si ho celý zaplatit.

Nemusím řešit údržbu a když něco nefunguje, napíšu reklamaci, že to nefunguje a nic neřeším. U vlastního řešení či nedej bože OPEN SOURCE (abych rádoby ušetřil) si akorát *** na hlavu a ve výsledku zaplatím neskutečné peníze pro osobní pocit, že něco "vlastním". Stejně ani OPEN SOURCE vlastnit nikdy nebudete. Dokonce i když si necháte něco na míru naprogramovat, nebudete vlastnit ani to. V České republice není možné převést autorské právo na jinou osobu. Je možné pouze poskytnout neomezené právo nakládat s předmětem a to je rozdíl.

Shrnutí

  1. Pokud nehodláte utratit v e-shopu statisíce = e-shop si pronajměte.
  2. Počítejte, že porostete. Volte takové řešení co vás v tom nebude brzdit.
  3. Nevybírejte si řešení co se chlubí, že má stovky e-shop šablon.
  4. Zjistěte si, jak to je se servisem, reklamací a zákaznickou podporou.
  5. Ověřte si, kolik stojí a zda je možné mít vlastní funkce e-shopu (či API, CRONY atp.).
  6. Nechte si spočítat cenu za všechny funkce, které e-shop řešení poskytuje, pak porovnávejte.

Jak jsem uvedl, dlouhé roky vyvíjím vlastní software na e-shopy a správu webů.

Neváhejte a vyzkoušejte si vlastní e-shopy zcela zdarma a bez závazků na www.digimadi.cz

Jmenuji se Jarek Mikeš (33). Patřím do pozdní generace Husákových dětí. Jsem rodák ze Znojma a v současné chvíli žiji v Brně. Začal jsem už ve svých 17 letech, kdy jsem dělal design webových stránek v jedné rakouské firmě, a díky tomu jsem se začal více věnovat IT.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
  

Zpět